Holland hagyományok

A következő bejegyzésben megpróbálok egy betekintést nyújtani  a hagyományos Holland ételekbe és hagyományokba, a saját tapasztalataim alapján.

Idén és életem folyamán másodszor látogatok Hollandiába. Mivel a barátnőm Holland, igy egyértelmű, hogy a hosszú kinai út után és a karácsony közeledtével meglátogatjuk a családot. Koppenhágából Amsterdamba repültünk, majd onnan tovább utaztunk Goudaba, hogy pár napot a nagyszülőkkel töltsünk. Rengeteg remek kaját kóstoltunk,s ezeket szeretném bemutatni.

Gouda egy apró város, ami főként a sajtjáról hires. Ellentétben a hiedellem, a sajtot nem a városban, hanem a városon kivül eső farmokon készitik. A sajtot itt keszitésüktől számitott eltelt idő alapján kategorizálják. Az öreg sajtok általában 2 évnél idősebbek és nagyon száraz, kemények, mig a közepesek fél, vagy 1 évesek. A friss, vagyis fiatal sajtok, altalában pár hetesek, hónaposok és jellemzően nagyon puhák. Jellemzően a hollandok az öreg sajtot kedvelik.
Mikor körbejártuk a belvárost, megnéztük a Sint Jans templomot, ami a 123m hosszúságával a leghosszabb templom az országban. Gótikus stilusban épült a 15-16. században, gyönyörű szines üvegablakokkal, amit 1939-ben a világháború során kivettek átmenetileg, hogy megvédjék a német inváziótól.

Reggelire többnyire kenyeret ettünk, amire egy kis vajat és banánt tettünk, majd a tipikus helyi csoki darabkákat. Én otthon ettem már ilyet, de csak desszerteken láttam diszitésként, nem kenyéren. Itt általában vagy ez a csokis móka jön szóba, vagy simán sajtos szendvics.

Ebédre a helyi piacon vettünk frissen fogott heringet, amit már megtisztitva árulnak, hagymával együtt. Ezt általában csak magában, sütés, főzés nélkül eszik, megint csak kenyérrel.  Nagyon erős ize van, érdemes maradni kisebb mennyisegnel.Ezenkivül sok helyen lehet látni “kaassoufle”-t, szinte bárhol meg lehet venni. Ez egy rantott sajt, de nem az otthon megszokott, kicsit gumis, omlos sajtból, hanem egy öreg, szárazabb sajtot használnak általában. Szerintem nagyon finom. Ezen túl pedig sokan esznek “Kroketje”-t, ami pedig egy hús süritmény, rántva. Ezt hasonlóan a sajthoz, szinte bárhol kapni lehet és kenyérrel vagy sültkrumplival eszik.

Én nagyon szerettem az “Oliballet”, ami gyakorlatilag ugyanaz, mint nálunk a lángos, csak gömb alakú. Egy tésztát sütnek meg forró olajban, majd porcukorral diszitik. Melegen nagyon finom és rengeteg helyen árulják a városban, különösen az ünnepek közeledtével.

Karácsonra való tekintettel én vettem ajándékba néhány sajtot és természetesen a holland “waffles”-t is, hiszen az is a kultúra része és jó megismertetni az otthoni szeretteimet a különböző kultúrák kulináris kincseivel.